Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Bájná říše Šambhala
Hanker, Martin ; Berounský, Daniel (vedoucí práce) ; Vokurková, Zuzana (oponent)
Šambhalský mýtus má v sobě ukrytou nesmírně širokou symboliku, která ho postupem času dostala do kontextu představ a událostí, jež značně rozšiřují jeho tradiční účel a význam. Původní obrysy eschatologických a utopistických archetypů jsou překryty novými vrstvami vý kladů, které je třeba postupně oprašovat a odhalit tak kořeny tohoto mýtu. Po krátkém seznámení se s dostupnými prameny je prezentován postupný vývoj těchto představ na základě publikací odvolávajících se na primární zdroje a jejich hlavní složky jsou představeny hlouběji v rámci příslušných regionů. Následuje část věnovaná interpretaci klíčových prvků v mýtu a jejich zasazení do širšího kontextu na základě výkladu v sekundárních pramenech. Třetí kapitola pak představuje roli Okcidentu ve spojení se Šambhalou coby orientálním prvkem, který se stále učíme správně chápat. Některé další západní fenomény jsou závěrem stručně popsány také, neboť s problematikou Šambhaly na Západě úzce souvisejí, avšak jejich hlubší zkoumání není předmětem této práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Mediální obraz "Západu" v týdenících Obzory a Tvorba v letech 1945-1948
Brandejská, Anna ; Cebe, Jan (vedoucí práce) ; Sekera, Martin (oponent)
Diplomová práce "Mediální obraz ‚Západu' v týdenících Obzory a Tvorba v letech 1945-1948" zkoumá pomocí kvantitativní obsahové analýzy zobrazení západního světa uvedenými týdeníky v dané době. Lze předpokládat, že týdeníky budou o Západu psát odlišně. Tvorba, týdeník vydávaný ÚV KSČ, bude pravděpodobně značně negativní, zatímco Obzory, týdeník vydávaný Lidovou demokracií, bude zřejmě Západ popisovat pozitivně. Pro uvedení do kontextu práce obsahuje také popis politické situace v Československu a ve světě v poválečných letech, stejně tak je přiblížena československá mediální krajina.
Vývoj orientalismu a jeho podoba v současném světě
Přibáňová, Tereza ; Balon, Jan (vedoucí práce) ; Horák, Vít (oponent)
Bakalářská práce pojednává o problematice orientalismu, který je pojímán především dle definice Edwarda Saida jako mocenský diskurs, v jehož rámci je vytvářeno vědění o Orientu. I dnes jsou lidé ze Západu často odkázáni pouze na zprostředkované informace o východním světě, které mohou být značně zkreslující. V práci jsou nejprve vymezeny různé významy pojmu orientalismus a kategorie Západu a Východu. Je představen vývoj orientalismu v jeho premoderní a moderní neboli akademické podobě, včetně kritiky Saidova konceptu. Kritika orientalismu je v současné době zařazována pod hlavičku postkoloniální kritiky, proto je v práci obsažena také kapitola o postkoloniální kritice a vztahu sociologie k této problematice. V závěru práce pojednává o okcidentalismu, který je často nahlížen jako opak orientalismu, což ovšem není úplně přesné. Analyzována je také dnešní podoba orientalismu, který je spojován hlavně s postojem západního světa (především USA) k islámským zemí.
Apokalyptický film - předpoklady, podoby a funkce
Novák, Michal ; Petrusek, Miloslav (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Bakalářská práce "Apokalyptický film - předpoklady, podoby a funkce" pojednává o fenoménu apokalyptického filmu jako o funkčním elementu v západní civilizaci od druhé dekády 20. století až po současnost. Zkoumá počátky apokalyptického myšlení, tj. očekávání konce světa, a zdůrazňuje jeho náboženský, filosofický i praktický dopad ve společnosti založené na židovsko-křesťanské tradici. Nastiňuje obavy současné veřejnosti související s vývojem technologií, přelidněním i kulturními střety a shrnuje současné pesimistické vize z humanitní i přírodovědné perspektivy. Dále se zaměřuje na počátky apokalyptických témat v beletrii a posléze filmu, přičemž na základě vzorku 150 nejlépe hodnocených děl předkládá navrženou typologii apokalyptických námětů. Posléze, srovnávajíc zastoupení daných typů v jednotlivých dekádách a paralelních společenských nálad a událostí, se snaží dokázat reflektující charakter apokalyptického filmu. Dále se zabývá jeho sociální funkcí a s pomocí McLuhanovy teorie médií jej zapracovává do konceptu morální paniky. Dospívá k závěru, že apokalyptický film pomáhá vybíjet potenciál příslušných morálních panik, neboť předkládá řešení případných problémů, čímž veřejnost uklidňuje, a prostřednictvím označení deviace a zobrazení základních sdílených hodnot slouží k posílení skupinové...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.